22 augustus 2020

Veilig fietsen op latere leeftijd

Veilig fietsen op latere leeftijd

Veel senioren durven niet meer te fietsen of voelen zich niet meer zo zeker op de fiets,
bijvoorbeeld omdat ze bang zijn hun evenwicht te verliezen. Maar met deze tips kun je langer veilig fietsen.

Nog geen e-bike?
De komst van de e-bike heeft het voor veel mensen mogelijk gemaakt om langer door te
trappen. Het fietst gemakkelijker door de trapondersteuning en sommige modellen hebben een ideale lage instap. Maar let wel op de hogere snelheid die je hiermee kunt halen. En wil je er een kopen, test dan verschillende modellen en kies het model dat het beste bij jou past. (Zie tips onderaan dit artikel)

Gebruik je medicijnen? Controleer of je mag fietsen
Sommige medicijnen hebben invloed op de rijvaardigheid, bijvoorbeeld omdat ze slaperigheid of duizeligheid veroorzaken. Als je een nieuw medicijn krijgt, dan moet je arts of apotheker je hierover informeren. Maar je kunt het ook terugvinden in de bijsluiter of aan een waarschuwing op de verpakking.

Helm
In Nederland kennen we geen helmplicht. Toch is veelvuldig uit onderzoek gebleken dat een helm bij veel ongevallen ernstig letsel kan voorkomen. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat raadt het gebruik van de fietshelm aan, met name bij gebruikers van een e-bike.

Draag je een bril?
Leesbril, varifocus, tv-bril: elke bril is anders en niet elk exemplaar is even geschikt om mee te fietsen. Informeer daarom bij je opticien of je met jouw bril veilig de weg op kunt.

Zien en gezien worden
Goed zicht is essentieel, zowel voor je eigen veiligheid als die van anderen. Zorg daarom voor goed werkende verlichting, maar ook voor kleding met lichte of opvallende kleuren en eventueel reflecterende strepen. Tip: maak regelmatig je lampen en reflectoren schoon.

Spiegeltje, spiegeltje… aan het stuur
Als je moeite hebt met achterom kijken of daardoor snel je evenwicht verliest, kan een spiegel op het stuur uitkomst bieden. Vooral aan de linkerkant is dat handig, want dan hoef je niet meer over je schouder te kijken. Maar een tweede spiegel aan de rechterkant zorgt ervoor dat je net wat meer zicht naar achteren hebt. Laat je goed adviseren over de spiegel die bij jou past en de juiste plaatsing hiervan.

Eén been
Je kunt jezelf trainen om beter je evenwicht te bewaren. Bijvoorbeeld door ’s ochtends en ’s avonds tijdens het tandenpoetsen even op één been te gaan staan. Wissel links en rechts af; op die manier train je elke dag om beter je evenwicht te bewaren.

Antislip pedalen
Er bestaan speciale pedalen die de kans op het wegglippen van je voeten kleiner maken. Maar wat voor pedalen je ook gebruikt, pas bij voorkeur ook je schoenen aan: met rubberen zolen glijden je voeten veel minder snel van de pedalen dan met leren zolen.

Verdeel bagage over je fiets
Probeer om zo weinig mogelijk grote en zware spullen mee te nemen op de fiets, zoals boodschappentassen. Doe je dit toch, verdeel de bagage dan zo goed mogelijk over de fiets, bijvoorbeeld door twee fietstassen te gebruiken.

Fiets opnieuw (laten) afstellen
Het kan geen kwaad om je fiets opnieuw af te stellen of dit te laten doen. Bijvoorbeeld door het zadel lager te zetten om op- en afstappen gemakkelijker te maken. Je kunt dan sneller reageren op onverwachte situaties omdat je met je voeten beter bij de grond kunt. En door je stuur in de juiste positie te zetten, kun je eenvoudiger een rechter fietshouding aannemen.

Zet de ondersteuning uit
Zeker als je een e-bike hebt met een rotatiesensor, dan is het veiliger om de ondersteuning pas in te schakelen als je goed en wel op het zadel zit. Op die manier voorkom je dat je fiets er tijdens het lopen naast de fiets opeens door de ondersteuning vandoor gaat.

Oversteken? Afstappen!
Als je een straat moet oversteken, kun je het beste even afstappen. Zeker als je moeite hebt met achterom kijken. Kijk rustig beide kanten op en steek dan pas de straat over, lopend of fietsend.

Bij de aankoop van een nieuwe fiets of e-bike komt een hoop kijken. Maar wat is nu het
belangrijkst? We helpen je op weg met deze kooptips.

Kooptips gewone fiets

Fietsen zijn er in alle soorten en maten. Dus hoe kies je de beste fiets, en wat is het juiste formaat? De volgende uitgangspunten gelden ook voor de aankoop van een e-bike.

Gebruik
Waarvoor ga je de nieuwe fiets gebruiken? Vooral voor de boodschappen? Of meer voor lange, recreatieve tochten en fietsvakanties? In de winkel heb je de keuze uit:
– Stadsfiets: Korte afstanden voor woon-werkverkeer en boodschappen.
– Hybride fiets: Recreatief gebruik op zowel korte als lange afstand.
– Toerfiets: Lange recreatieve fietstochten en fietsvakanties.

Welke framemaat?
De juiste framemaat is essentieel voor een comfortabele fietstocht. Zit je op een te grote of te kleine fiets, dan komen daar vroeg of laat problemen van. Om de goede framemaat te berekenen, meet je de binnen beenlengte op en vermenigvuldigt deze met 0,68. Zit je tussen twee framematen in? Kies dan voor de kleinste van de twee.

Welke versnelling?
Kies je een fiets met een derailleur of naafversnelling?
– Een derailleur heeft doorgaans meer standen en je kunt hem superlicht afstellen. Maar ze vragen meer onderhoud en je hebt vaak een (deels) open kettingkast.
– Een naafversnelling trapt op de lage standen zwaarder, maar is veel onderhoudsvriendelijker.
Probeer een inschatting te maken van de hoeveelheid versnellingen die je nodig denkt te
hebben.

Kooptips e-bike

Bij de aankoop van een e-bike moet je op meer zaken letten dan bij een gewone fiets.

Accucapaciteit?
Bedenk van tevoren waarvoor je de e-bike wilt gebruiken. Als je langere afstanden wilt fietsen, kies dan voor een e-bike met een grote accucapaciteit. Voor kleinere afstanden kun je geld besparen door te kiezen voor een e-bike met een minder grote accucapaciteit.

Gewicht?
De meeste e-bikes wegen tussen de 25 en 30 kilo. Als je beperkte ruimte hebt, niet zwaar kunt tillen of de fiets regelmatig met een fietsendrager wilt vervoeren, dan kun je het best een kleiner of lichter model nemen van zo’n 22 à 23 kilo.

Motorpositie: voor, midden of achter?
– Goedkoop: e-bikes met een voorwielmotor zijn vaak het goedkoopst en doorgaans erg robuust. Wel stuurt de fiets zwaarder en voelt het alsof je vooruit getrokken wordt.
– Krachtig: een middenmotor zorgt voor een optimale gewichtsverdeling van de fiets en biedt een krachtige, natuurlijk aanvoelende ondersteuning, maar heeft als nadeel dat hij duurder is en meer geluid maakt.
– Stil: een achterwielmotor is het stilst en geeft het meest natuurlijke fietsgevoel, maar kan minder kracht geven dan een middenmotor. Ook is een achterwielmotor meestal alleen te combineren met een derailleurversnelling.